Möbeldesignmuseum

ARKIV 2020
Samlarens utvalda favoriter

Vi bad Lars Bülow från Möbeldesignmusem att berätta mer om fyra utvalda favoriter som kan ses i Samlarens Café med tillhörande utställning på Antikmässan 13-16 februari.

Designparet Kersti Sandin och Lars Bülow vann titeln Årets Samlare 2019 på The Collector's Awards i fjol med sitt Möbeldesignmuseum. Samlarens Café på Antikmässan är ett återkommande inslag där fjolårets vinnare i kategorin Årets Samlare får det prestigefyllda uppdraget att skapa en utställning med sin samling som byggs upp i Samlarens Café inne på Antikmässan.

Möbeldesignmuseum

"Vilstolen visar den blott 26-årige Mathssons ambitioner att göra skillnad i sittandets svåra konst." - Lars Bülow

VILSTOL NR.1 1933-1934
BRUNO MATHSSON (1907–1988)
F:A KARL MATHSSON, SVERIGE


Bruno Mathsson, sannolikt Sveriges internationellt mest kända möbelarkitekt genom tiderna, var besatt av sittandets mekanik. Han formulerade sin utgångspunkt och sin problemställning på följande sätt: ”Det bekväma sittandet är en konst, vilket det ej borde vara. Istället borde sittmöbler utformas med sådan konst att sittandet i dem icke vore någon konst.”

Rent praktiskt lär det ha gått till så att Mathsson satte sig själv i en snödriva och mätte sina egna avtryck. Med detta som utgångspunkt utarbetade han 1933– 1934 sina sittkurvor till bland annat Arbetsstolen, Vilstolen och Liggstolen.

I ett senare brev till Svenska Slöjdföreningens direktör Åke Huldt skriver Mathsson: ”Att jag från början koncentrerade mig på 3 typer, berodde ej på att jag ej kunde få fram fler variationer, utan på att jag svor en helig ed på att först göra dem kända, innan jag kom med något nytt.”

Då Mathsson började annonsera i tidskriften Form 1936 lanserade han i första hand vilstolen. Den erbjöds där för fyrtiofem kronor. Tillhörande läsbord kostade tjugofem.

Samlingens exemplar, från Möbeldesignmuseum, är tillverkat 1939 på faderns snickeri F:a Karl Mathsson i Värnamo.

Möbeldesignmuseum

"Med Arabesk lyckades Folke Jansson på ett mästerligt sätt förvandla en linje till en avancerad organisk form." - Lars Bülow

ARABESK 1955
FOLKE JANSSON (1920 – 2016)
S.M. WINCRANTZ MÖBELINDUSTRI, SVERIGE


Fåtöljen kallades årets möbelsensation när den först visades på möbelmässan i Göteborg 1955. Tidningen Göteborgsposten beskrev den som en ”atombomb i sammanhanget”. Även internationellt fick Arabesk stor uppmärksamhet. Den fanns med som en av två svenska möbler på Vitra Design Museums affisch från 1990-talet. Där betecknas den som Anonym/Schweden.

Formgivaren Folke Jansson blev inget stort namn i designvärlden, trots sin sensationella design. Han har beskrivit sin intension för Arabesk: ”en linje- det var det jag ville få fram, en linje genom hela stolen”. Han uppgav sig vara trött på ”fyrkantiga lådor och så pinnar, pinnar och åter pinnar”.

Kommersiellt blev fåtöljen Arabesk ingen framgång. Winkrantz Möbelindustri i Skövde tillverkade endast 75 – 100 exemplar av den under åren 1955-56.

Fåtöljen från samlingen på Möbeldesignmuseum är i originalutförande, inklusive klädseln.

Möbeldesignmuseum

"Att tätt efter succén med åskbollen på nytt koppla greppen om den sfäriska formen är djupt imponerande!" - Lars Bülow

PASTILLI 1967–1968
EERO AARNIO (F. 1932)
ASKO, FINLAND


Den finske designern Eero Aarnio är främst känd för ikonfåtöljen Ball Chair, eller Åskbollen som den kallades efter att den visats i Bond-filmen med samma namn.

Aarnio ritade fåtöljen 1963. Den premiärvisades på möbelmässan i Köln tre år senare och fick snabbt stort genomslag internationellt. Den gav formgivaren en berättigad plats i designhistorien.

Ett år efter premiären ritade Aarnio uppföljaren Pastilli. Också den uppmärksammades stort och gav Aarnio den viktiga utmärkelsen The International Design Award.

New York Times recenserade Ball Chair och Pastilli med orden ”the most comfortable forms to hold up the human body”.

Eero Aarnio har berättat att Pastilli-fåtöljens mått har anpassats så att den precis får plats i Åskbollens öppning. Ett sätt att spara transportvolymer för exporten.

Möbeldesignmuseum

"Namnet "First Chair" säger vad den handlar om – ingen hade sett något liknande 1981!" - Lars Bülow

FIRST CHAIR 1981
MICHELE DE LUCCHI (F.1951)
MEMPHIS MILANO, ITALIEN


Året var 1981 – platsen var Möbelmässan i Milano. Möbelbranschen förändrades i grunden när ett designkollektiv visade sin banbrytande utställning – Memphis Milano. Postmodernismen hade nått möbelvärlden. Det var en chockartad upplevelse för många av oss: Vi som var grundade i modernismens ”less is more” mötte Memphis kreativa provokation ”less is bore”.

Här tog ytan kommandot över innehållet på ett sätt vi inte sett förut och knappast kunnat föreställa oss. ”To much was not enough” Memphis vitala grepp spreds över designvärlden, inspirerade och förlöste en frisk kreativitet. 

Mellan 1981 och 1988 engagerade Memphis Milano drygt 30 designers och lanserade mer än 300 produkter.