Nostalgiladan

Kerstin Ritzfalk, ägare av Nostalgiladan

Kerstin Ritsfalk driver och äger Nostalgiladan, en lada full av minnen och härlig nostalgi från 50-, 60- och 70-talet. Efter Antikmässan i februari 2019 har de varit med på mässan i sex år och pratar varmt om det personliga mötet med kunderna som sker under mässan. Sedan våren 2019 är Nostalgiladan med i FAK och den främsta anledningen till att de är med på Antikmässan är för att nå den yngre och bredare målgruppen som besöker mässan i Älvsjö.

Berätta om Nostalgiladan!
– I tio år har jag drivit Nostalgiladan vid Melby Trafikplats mellan Norrköping/Linköping. Vi har en lada full av minnen och härlig nostalgi främst från 50-, 60- och 70-talet. Vi har även en webshop där kunden kan få sina varor hemlevererade, vilket är perfekt eftersom största delen av våra kunder kommer från Stockholm. Vi har också kunder inom tv- och filmproduktion och har även levererat möbler till caféer och restauranger. Sedan april 2019 finns vi i Dalarna och vi satsar mer på vår webshop för att smidigare nå våra kunder.

Varför ställer ni ut på Antikmässan?
– Vi ställer främst ut på Antikmässan för att nå den yngre och bredare målgruppen och väcka deras intresse för att möblera och inreda med äldre, använda möbler och prylar. Här får vi även chans att berätta om våra föremål och deras historia i ett personligt möte med kunden.

Vad tycker du om Antikmässan och hur länge har ni varit med?

– Vi har ställt ut på Antikmässan i Älvsjö i sex år och blivit omnämnda i press som årets hemtrevligaste och trendigaste monter, vilket vi självklart är mycket stolta över! Vårt motto är att allt har ett värde för någon.

– Vi tycker att Antikmässan ger oss stora möjligheter att möta kunden med budskapet att gamla möbler och saker kan betyda mer än bara vad det är värt i pengar. Vi säljer inte bara en stol utan kärlek. En stol kan ha en själ och en historia att berätta, och på så vis blir stolen mer värdefull för ägaren än vad den är värd rent ekonomiskt.

– Vi är med på Antikmässan för att det personliga mötet mellan kunden och antikhandlaren är viktigt och det ger oss möjligheten att förmedla en känsla och historia kring de föremål vi säljer.

Varför är det viktigt att vara med på Antikmässan?
– På en mässa som Antikmässan finns en enorm bredd och mångfald för kunden, som i sin tur föder intresset för antikviteter och äldre föremål. Antikmässan lockar en bredare publik till skillnad från en enskild butik.

– Antikmässan är dessutom en viktig mötesplats för oss att nå och träffa den yngre målgruppen på. Här kan vi få dem att förstå värdet av second hand och att investera i äldre möbler och saker som gör att man sätter en personlig stil på sitt hem. Allt handlar egentligen om att vi ska trivas i våra egna hem och att de saker vi har i våra hem ska trivas med varandra.

Intervjun gjordes i maj 2019.

Nostalgiladan